O autorze
Na blogu Wzorowe zamieszczamy teksty przedstawiające design z perspektywy projektantów wzornictwa. Dzieląc się naszymi doświadczeniami i obserwacjami chcielibyśmy pokazać bardziej adekwatne oblicze modnego i wszechobecnego "designu".

Facebook

Alicja Wianecka - projektantka wzornictwa przemysłowego i, od niedawna, przedsiębiorca. W 2015 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Architektury i Wzornictwa. Rok studiów spędziła na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Jako projektantka wzornictwa współpracowała m.in. z Vitsoe London, Reserved, Malafor oraz IVA Technology. Obecnie związana ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni. Obszary jej szczególnych zainteresowań to projektowanie produktu na skalę przemysłową oraz praca w interdyscyplinarnych zespołach projektowych.

alicjawianecka.carbonmade.com

Paweł Grajkowski - projektant wzornictwa przemysłowego, przedsiębiorca. W 2011 ukończył Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu na wydziale Architektury i Wzornictwa. Na swoim koncie ma współpracę z polskim przemysłem meblarskim oraz jako projektant akcesoriów narzędziowych dla międzynarodowych marek takich jak Makita, Wurth czy Bahco. Aktualnie związany ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni.

coroflot.com/graooo

Made in Germany. Krótka historia.

Niewiele krajów może się poszczycić natychmiastowym zaufaniem klienta, idącym za informacją "made in". Niewątpliwie, "Wyprodukowano w Niemczech." budzi w kupującym takie emocje. Zabawnym przykładem są sklepy typu "Chemia z Niemiec". Mimo, że w każdym supermarkecie w Polsce możemy znaleźć dokładnie te same marki, co w tych sklepikach, to jednak Persil prosto z Niemiec pierze jakby lepiej. Taki stan rzeczy nie jest oczywiście przypadkiem. Niemcy od lat, konsekwentnie pracują nad swoją marką.

Częścią obecnej strategii tworzenia narodowej marki Niemiec jest archiwizacja oraz wystawiennictwo. Przykład z historii to Deutsche Werkbund, czyli dwudziestowieczna, niemieckiej organizacja dbającej o jakość produktów 'Made in Germany'.

Rozwój rozpoznawalnej marki był istotną tendencją w projektowaniu XX-wieku. Niezmienna jakość oraz wiarygodność, jaka kryła się pod nazwą – marką miała oszczędzić klientowi zachodu z testowaniem każdego produktu osobiście.

W 1915 roku, Deutsche Werkbund wraz z Dürerbund opublikowały katalog 1600 niemieckich produktów codziennego użytku. Kryterium wyboru była ' Pierwszorzędna jakość materiału, formy i używalności.'. Publikacja pokazywała przybory kuchenne, przedmioty na stół, meble, lampy oraz sprzęt rtv i agd wyprodukowane zarówno masowo, jak i wykonane rzemieślniczo. Zbiór był anonimowy. Nie zawierał ani nazwisk projektantów, ani nazw producentów prezentowanych przedmiotów. Miał służyć, jako wzornik jakości dla projektantów i wytwórców. 'Warenbuch' był publikowany w niezmienionej formie, aż do 1927 roku. Przedmioty z katalogu można obejrzeć na wystawie w 'Museum der Dinge' w Berlinie.

Obecna pozycja Niemiec, jako lidera we wzornictwie przemysłowym objawia się między innymi poprzez organizację IF Design Award: międzynarodowego konkursu, którego laureaci mogą promować swój produkt jako „wyróżniającą jakość na rynku”. Konkurs powstał w 1953 roku i do dziś cieszy się ogromnym szacunkiem środowiska projektowego na całym świecie. Niedługo oficjalnie poznamy laureatów IF 2017. Z zeszłorocznymi polskimi laureatami nagrody można zapoznać się tu




Tekst: Alicja Wianecka "Wzorowe"
Fotografie: Jakub Stojałowski
Trwa ładowanie komentarzy...