O autorze
Na blogu Wzorowe zamieszczamy teksty przedstawiające design z perspektywy projektantów wzornictwa. Dzieląc się naszymi doświadczeniami i obserwacjami chcielibyśmy pokazać bardziej adekwatne oblicze modnego i wszechobecnego "designu".

Facebook

Alicja Wianecka - projektantka wzornictwa przemysłowego i, od niedawna, przedsiębiorca. W 2015 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Architektury i Wzornictwa. Rok studiów spędziła na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Jako projektantka wzornictwa współpracowała m.in. z Vitsoe London, Reserved, Malafor oraz IVA Technology. Obecnie związana ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni. Obszary jej szczególnych zainteresowań to projektowanie produktu na skalę przemysłową oraz praca w interdyscyplinarnych zespołach projektowych.

alicjawianecka.carbonmade.com

Paweł Grajkowski - projektant wzornictwa przemysłowego, przedsiębiorca. W 2011 ukończył Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu na wydziale Architektury i Wzornictwa. Na swoim koncie ma współpracę z polskim przemysłem meblarskim oraz jako projektant akcesoriów narzędziowych dla międzynarodowych marek takich jak Makita, Wurth czy Bahco. Aktualnie związany ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni.

coroflot.com/graooo

Weekendowe Design Safari w Budapeszcie.

Szybkie spojrzenie na węgierski design, o którym tak niewiele wiemy.

Design Safari to poznawcza wycieczka w poszukiwaniu rzeczywistych przykładów ze świata designu w przestrzeni miejskiej. Wystarczy mieć oczy szeroko otwarte, aby podczas weekendowego wyjazdu do stolicy obcego kraju rozeznać się w lokalnym wzornictwie, czy architekturze.



Kostki Rubika, wynalezionej w 1974 roku przez węgra Erno Rubika zabawki logicznej, nie trzeba nikomu przedstawiać. W samym Budapeszcie nie nadużywa się wizerunku kultowej kostki. W dzielnicy Żydowskiej na szczycie jednej z kamienic jest mural upamiętniający wynalazek.

Pamiętacie królujące w polskim transporcie miejskim Ikarusy? To autobusy węgierskiej produkcji z długą historią. Po Budapeszcie można przemieszczać się trolejbusami i autobusami Ikarusa. Zarówno nowymi, jak i starszymi modelami, w których poczujecie się jak w Polsce za dawnych lat. Co ciekawe, nowa flota autobusowego transportu w Budapeszcie zaopatrzona jest w liczne pojazdy polskiej marki Solaris.

Dwie stacje nowej linia metra w Budapeszcie autorstwa węgierskiego biura Spora Architects robią ogromne wrażenie. Siatka oświetlonych betonowych belek stwarza wizerunek niezwykle nowoczesnego miejsca. Będąc na tak spektakularnej stacji metra, nie mamy wątpliwości, że jesteśmy w stolicy na Europejskim poziomie.

Na stacjach starszych linii metra nie jest już tak nowocześnie. Oświetlenie i wykończenie stylowo przypomina nam o socjalistycznej przeszłości Węgier.

Budapeszt na każdym kroku zaskakuje świetnie zaprojektowanymi szyldami, czy elementami małej architektury. Jest zdecydowanie wartościową inspiracją w dyskusji o estetyzacji polskich miast.

Tekst i zdjęcia: "Wzorowe" Alicja Wianecka
Trwa ładowanie komentarzy...