O autorze
Na blogu Wzorowe zamieszczamy teksty przedstawiające design z perspektywy projektantów wzornictwa. Dzieląc się naszymi doświadczeniami i obserwacjami chcielibyśmy pokazać bardziej adekwatne oblicze modnego i wszechobecnego "designu".

Facebook

Alicja Wianecka - projektantka wzornictwa przemysłowego i, od niedawna, przedsiębiorca. W 2015 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Architektury i Wzornictwa. Rok studiów spędziła na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Jako projektantka wzornictwa współpracowała m.in. z Vitsoe London, Reserved, Malafor oraz IVA Technology. Obecnie związana ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni. Obszary jej szczególnych zainteresowań to projektowanie produktu na skalę przemysłową oraz praca w interdyscyplinarnych zespołach projektowych.

alicjawianecka.carbonmade.com

Paweł Grajkowski - projektant wzornictwa przemysłowego, przedsiębiorca. W 2011 ukończył Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu na wydziale Architektury i Wzornictwa. Na swoim koncie ma współpracę z polskim przemysłem meblarskim oraz jako projektant akcesoriów narzędziowych dla międzynarodowych marek takich jak Makita, Wurth czy Bahco. Aktualnie związany ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni.

coroflot.com/graooo

Co w tym roku na Gdynia Design Days?

Gdynia Design Days 2016, czyli wiatr w żagle dla branży projektowej. Wywiad z Katarzyną Czapiewską z Centrum Designu Gdynia.


Alicja Wianecka „Wzorowe”: - Dlaczego warto przyjechać na Gdynia Design Days w tym roku? Co nowego zobaczymy, czego nie było na przykład w zeszłym roku?



Katarzyna Czapiewska „Centrum Designu Gdynia”: Myślę, że najważniejszą zmianą jest większa profesjonalizacja wydarzenia. Początki Gdynia Design Days to czas, kiedy zależało nam na odczarowaniu słowa design, pokazania że projektowanie to nie tylko piękne przedmioty, a coś z czym spotykamy się na każdym kroku. Teraz ludzie są już bardziej świadomi, więc możemy zwracać się do nich z ciekawszymi i bardziej wymagającymi projektami. Przykładem tego jest wystawa główna, która prezentuje produkty, usługi czy strategie poświęcone tematyce morza,
zarówno w kontekście ekologicznym, jak również jako inspiracja myśli projektowej. Z myślą o profesjonalistach, zarówno projektantach, jak i przedsiębiorcach, w programie znalazły się spotkania i konferencja, która mówi o biznesowych aspektach designu. To co nie zmienia się od lat to fakt, że GDD jest ważnym miejscem spotkań branży projektowej, takim podsumowaniem całorocznej pracy, tuż przed rozpoczęciem sezonu urlopowego.

A: - Mówisz o wydarzeniach związanych z biznesem. Skąd pomysł, żeby letni festiwal wzornictwa kierować w stronę biznesu?

K: - Trzeba pamiętać o tym, że design to nie jest sztuka i ma wychodzić poza sale wystawowe i dyskusje. Potrzeba tego typu wydarzeń dociera do nas z rynku od jakiegoś czasu. Każdy chce siebie, swoją firmę rozwijać, a nie wszyscy wiedzą, że na designie można zbudować przewagę konkurencyjną, i to trwałą. Analizujemy też to, co się działo na naszym festiwalu przez ostatnie lata. Widzieliśmy, że festiwalowe wydarzenia zahaczające o tematykę styku designu i biznesu, które organizowaliśmy w poprzednich latach, cieszyły się naprawdę bardzo dużym zainteresowaniem. Co tylko dało nam motywację, żeby rozszerzyć tę formułę. Patrząc na zainteresowanie tegorocznym programem biznesowo-projektowym wygląda na to, że to rzeczywiście dobry kierunek. 

A: - Do kogo skierowany jest festiwal?

K: - Program zbudowany jest tak, że większość skierowana jest do profesjonalistów. Do tego zorganizowaliśmy szereg wydarzeń towarzyszących, które trafiają do amatorów, w tym dzieci, które są dla nas bardzo ważnym odbiorcą. Dużo gości festiwalowych, również tych związanych z projektowaniem na co dzień, łączy przyjazd na Gdynia Design Days z wypoczynkiem nad morzem. Chcemy wyjść im naprzeciw i dać kompleksowe rozwiązanie. Każdy, kto szuka kreatywnych form spędzania czasu w Trójmieście może znaleźć coś dla siebie.

A: - Jaki zasięg ma obecnie festiwal? Czy jest to wydarzenie regionalne, ogólnopolskie, czy macie ambicje międzynarodowe?

K: - Myślę, że teraz, po dziewięciu edycjach, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że GDD jest festiwalem o zasięgu ogólnopolskim. Wprawdzie lokalność jest dla nas bardzo ważna i sporo uwagi poświęcamy analizie specyfiki naszego regionu, ale to nie zmienia faktu, że z roku na rok mamy bardzo dużo gości z całej Polski, nawet z zagranicy. Dzisiaj już wiem, że wiele osób planuje przyjazd na GDD z dużym wyprzedzeniem i jest to stały punkt w kalendarzu.

A: - W takim razie czym wyróżnia się ten festiwal, oprócz letniej atmosfery, od innych wydarzeń związanych z wzornictwem w całej Polsce? Co mogłoby spowodować, że ludzie z drugiego końca Polski chcieliby przyjechać do Gdyni właśnie na ten tydzień? 

K: - Takim podstawowym wyróżnikiem GDD w stosunku do innych wydarzeń tego typu w Polsce jest przede wszystkim to, że nie tylko pokazujemy rozwiązania czy projekty, które już istnieją, ale w odpowiedzi na hasło festiwalu, co roku tworzymy prototypy nowych rozwiązań. Dotychczas były to rozwiązania, które zahaczały o tematykę miejską. W tym roku idziemy o krok dalej. W ramach tworzenia prototypów zaprosiliśmy do współpracy polskich projektantów, którzy wraz z rzemieślnikami z Kaszub stworzyli kolekcję obiektów wyposażenia wnętrz pod wspólną marką Manuba kolekcja GDD. Kolekcja ta została wyprodukowana w krótkiej serii i można ją nabyć podczas festiwalu oraz przez stronę www.manuba.eu. Chcemy pokazać, że pamiątka znad morza może być naprawdę ciekawa, wykonana lokalnie i o trwałej, ponadczasowej wartości.

A: - Chciałam zapytać jeszcze o związki projektowania z biznesem. Czy jako Centrum Designu Gdynia planujecie pogłębić tę tematykę. Czy tę edycję można nazwać momentem przełomowym, skierowaniem się w stronę profesjonalnego rozumienia słowa design?

K: - Bardzo poważnie o tym myślimy. W planie naszych całorocznych działań w ramach Centrum Designu Gdynia mamy wydarzenia, które wzmacniają kompetencje zarówno projektantów jak i biznesu, który chce z projektantami współpracować. Dużym zainteresowaniem cieszą się warsztaty i seminaria poświęcone branży modowej, jak również grafice. Chcemy też sprawdzić z jakim odzewem spotkają się wydarzenia organizowane w ramach Gdynia Design Days i rozwijać podobne działania przez cały rok.


Rozmawiała: Alicja Wianecka „Wzorowe”.
Materiały graficzne: Paweł Grajkowski „Wzorowe”.

Gdynia Design Days to coroczny, gdyński festiwal organizowany przez Centrum Designu Gdynia, prezentujący najnowsze tendencje i dobre praktyki z zakresu projektowania. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Odzyskane” i trwa w dniach 1-10 lipca 2016.
Trwa ładowanie komentarzy...